etab 1917

HERMES II

Hermes II er en Skandfer-kutter bygd i 1917. I løpet av et århundre har den rukket å oppleve både gode og dårlige tider, ja til og med en verdenskrig. Dårlig tider blir imidlertid fort glemt. Som når midnattssolen lyser og det er umulig å skille dag fra natt, eller når nordlyset danser like klart i krusningene på havet som på himmelen. Grønt, blått, til og med lilla. Det er alltid magisk, selv for en innfødt.

Hermes II er en unik båt – det er vi klare over. Den har gått mellom små og enda mindre steder i Nord-Norge, fraktet kull, fisk, dyr, hus og kirker. Den bidro under evakueringen etter nedbrenningen av Finnmark og Nord-Troms under andre verdenskrig, og var med på å bygge området opp igjen etterpå. Den har forlatt kai på utallige kalde vinterdager.

Mer enn 100 år etter at båten først kjente saltvann under kjølen, er den fortsatt her. En båt konstruert og bygd av Nils Skandfer, en av få som fikk gå i lære hos Colin Archer. Begge disse eminente båtkonstruktørene ble berømte for sine elegante og meget trygge båter.

I dag er det kun tre slike kuttere som er bevart. Vi har et dypt og inderlig ønske om å sørge for at båten holdes i topp stand i minst 100 år til. Dette er bare mulig ved å la den fortsette å kjenne på det arktiske vannet. Og aller helst med deg som gjest om bord.

L 72 FT / B 16 FT

Kysthistorie siden 1917

Hermes II er et enestående stykke nordnorsk kysthistorie. Kutteren ble sjøsatt i 1917, konstruert og bygget av den legendariske båtbyggermester Nils Skandfer på båtbyggeriet hans ved Kulstadsjøen i Vefsn. Hermes II er 72 fot lang, 16 fot bred og 10 fot dyp, og ble opprinnelig bygd som fraktebåt.

BÅTBYGGEKUNST

Nils Skandfer bidro sterkt til en revolusjon av fiskeriene i Nord-Norge, både sikkerhetsmessig og gjennom motorisering av fiskeflåten. Skandfer ble født på Gibostad, Senja, og flyttet sørover i 1898 for å begynne som læregutt hos Colin Archer. Der må han ha gjort et betydelig inntrykk. Archer var nemlig kjent for å holde kortene tett til brystet når det kom til båtene han konstruerte og bygde, men for Skandfer gjorde han et sjeldent unntak.

Skandfer gjorde ikke skam på sin læremester og ble etter hvert landskjent for sin genialitet som båtkonstruktør. Med sine utmerkede sjøgående egenskaper, ble Skandfer-båter et begrep. Hermes II er et av de siste gjenværende fartøyene fra Nils Skandfers hånd. Den var opprinnelig utstyrt med en 40 hk Bolinder semidieselmotor og seilføring som fremdrift. Fartøyet har hatt sju motorer gjennom årene, blant annet en 180 hk Lister. Dagens motor er en Cummins 335 hk som har jobbet trofast i motorrommet siden 1972.

f93l

Over 100 år på kysten

Hermes II ble i sin tid bygd på bestilling for kjøpmann Eilert Ingebrigtsen fra Alta. Båten ble bygd som fraktebåt og ble benyttet i fraktfart helt fram til midten av 1960-tallet. Da ble den gradvis tatt mer og mer i bruk som fiskebåt deler av året og ble benyttet på linefiske langs kysten og i Barentshavet til lodde- og rekefiske. Den tiden på året hvor den ikke ble brukt til fiske gikk den fortsatt i fraktfart – primært i Nord-Norge.

Hermes II er bygd om flere ganger, både på 30-, 50- og 60-tallet. Dagens utgave av båten er i all hovedsak slik den så ut etter ombyggingen i 1962.

andre VERDENSKRIG

Under andre verdenskrig var risikoen ved å være på havet større enn normalt. Hermes II var en av mange båter som ble rekvirert av tyskerne til diverse oppdrag. Mannskapet tok dermed stor risiko da de saboterte maskinen slik at tyskerne skulle ha minst mulig nytte av fartøyet.

I 1944 deltok Hermes II under evakueringen av Finnmark. Med sabotert maskin måtte den slepes av en annen båt. Etter krigen fraktet Hermes II materialer til hus og kirker som ble satt opp som erstatning for byggene tyskerne brant ned da russiske tropper tvang dem til å trekke seg tilbake sørover. Mange av disse husene står den dag i dag langs kysten i Nord-Troms og Finnmark.

Starten på dagens Hermes-rederi

I 1952 ble Hermes II kjøpt av partsrederiet Martin Andersen med flere. Fra 1967 overtok Andersens sønn, Jan Arne Lerbukt, gradvis driften av fartøyet. 1952 regnes da også som starten på dagens fiskebåtrederi, Hermes AS, som har hentet navnet sitt fra nettopp denne første større båten som ble ervervet av familien Andersen/Lerbukt fra Sør-Tverrfjord i Finnmark. I dag er det tredje generasjon som driver rederiet. 

Hermes II restaureres

Hermes II lå i opplag en kort periode i Tromsø før den i 1990 ble gitt til Bernhard Strandvoll og kystgruppa Hermes II i Mo i Rana. De skal ha mye av æren for at båten i dag er bevart så godt som den er. Kystgruppa gjennomførte et omfattende restaurerings- og bevaringsarbeid melllom 1990 og 1996 og en ny, nødvendig restaurering som foregikk i perioden 2014 til 2016. 

Tilbake til Lerbukt-familien

 Høsten 2016 ble Hermes II kjøpt tilbake til rederiet Hermes AS og familien som eide fartøyet fra 1952-1990. 10. oktober 2016 ble fartøyet seilt nordover til Tromsø.

Etter nok en omfattende restaureringsperiode fra 2016 til 2019, er kutteren nå i meget god stand. Den kan trygt kalles en perle av en båt og regnes i dag som en kystkulturskatt av de sjeldne.

Velkommen om bord

I 2017 feiret Hermes II 100 år, og det viktigste for dagens eiere er at kutteren bevares for framtiden og at fartøyets stolte historie føres videre gjennom aktiv bruk. Dette kommer til syne når Hermes II går ut fra sin faste plass i Torghuken i Tromsø, for å benyttes til ulike turer og til å formidle båtens spennende kysthistorie.

Turene arrangeres for å finansiere videre vedlikehold og bevaring av båten, slik at den kan fortsette å glede stadig nye generasjoner.

 Velkommen om bord!